Postimehe video-podcast'i «Mis uudist?» külaliseks oli ettevõtja ja endine Eesti riigiametnik Taavi Kotka. Arutlesime temaga suurimate uudiste üle ning rääkisime tema eestvedamisel loodud pilootprojektist «Minu parem Eesti», mis keskendub noorte vaimse tervise toetamisele ja aitab sadu noori läbi tõenduspõhiste lühisekkumiste.
MIS UUDIST? ⟩ Taavi Kotka: 100 000 euro suurune toetusprojekt aitab sadu noori
«Minu parem Eesti» eestvedaja Taavi Kotka sõnul oli pilootprojekti algne eesmärk selgitada välja, millised probleemid Eestis vajavad kõige kiiremat lahendust ning suunata 100 000 euro suurune toetus valdkonda, mida inimesed peavad kõige olulisemaks.
Projekti raames ühendasid neli suurt ettevõtet – Bolt, TKM Grupp, LHV ja Tele2 – oma jõud, et kaasata avalikkust ühiskonda puudutavate oluliste teemade aruteludesse.
Küsitluse tulemused näitasid selgelt, et Eesti inimestele on praegu kõige südamelähedasem vaimse tervise teema. See tulemus üllatas ka Kotkat. «See oli paras šokk, sest kui panna eestlase ette hariduse või metsandusega seotud teemad, võiks eeldada, et valitakse lapsed või mets. Kuid vaimne tervis võitis ülekaalukalt, mis oli ka minu jaoks üllatav,» tunnistas Kotka.
Pilootprojekti kahes küsitlusvoorus osales muljetavaldav arv inimesi – esimeses etapis ligi 10 000 ja teises ligi 12 000 vastajat. Kotka sõnul on see piisav hulk, et teha usaldusväärseid statistilisi järeldusi.
«Tavaliselt ei küsita inimestelt niimoodi, et mis võiks teie kodus või kodukohas paremaks minna. Kuid 10 000 vastajat on piisavalt suur hulk, et saada selge ülevaade, mis Eesti inimestele oluline on,» tõdes Kotka.
Tulemused näitavad selgelt, et vaimse tervise küsimused on Eesti inimeste jaoks esikohal ja vajavad kiiret ning tõenduspõhist lahendust.
Saatejuht Mardi küsimusele, miks selline ettevõtmine üldse loodi, vastas Kotka, et oluline on esile tuua ettevõtete rolli ühiskonnas. «Ettevõtjad ja ettevõtted mõistavad, et nad peavad ühiskonnale midagi tagasi andma. Enamikul ettevõtetest on oma sponsorlusprogrammid – kes toetab korvpalli, kes jalgpalli või muid valdkondi. Need programmid on tihti ettevõtte juhtkonna nägu,» rääkis Kotka.
Kotka rõhutas, et kliendid peaksid rohkem otsustama, kuhu nende raha suunatakse ja milliste väärtustega ettevõtet nad toetavad.
«Meie pere maksab aastas erinevate ettevõtete kaudu umbes 100 000 eurot intresse. Nüüd ongi küsimus: kas pank, kellele ma seda maksan, jagab minu väärtusi? Peaksime rohkem eelistama ettevõtteid, mille väärtused sobituvad meie endi omadega,» lisas ta.
«Need brändid, kellega me koostööd tegime, on seda mõistnud ja hakanud kaaluma, et kuigi neil on omad eelistused, võiks olla mõistlik küsida ka oma klientidelt, mida nemad tõeliselt väärtustavad,» rääkis Kotka koostöö sünnist.
Inimestelt küsiti küsitluses konkreetselt, millist valdkonda nad praegu 100 000 euroga toetaksid. Vastamiseks oli välja pakutud seitse erinevat valdkonda, millest vaimne tervis tõusis selgelt esikohale ja võitis hääletuse ülekaalukalt.