OTSE POSTIMEHEST Madle Lippus: on juba välja tulnud, et Beškina ja Kõlvart vaikisid maha sisekontrolli hinnangu (10)

Ulla Länts
, ajakirjanik
Copy

Tallinna ajutine linnapea Madle Lippus (SDE), rääkis Postimehe otsesaates,  et Tallinna abilinnapea Betina Beškina on jätnud linnavalitsuse teavitamata sisekontrolli negatiivsest hinnangust Tallinna hambapolikliiniku juhtimisele. Ta lisas, et asjast oli teadlik ka endine linnapea Mihhail Kõlvart.

Kas koalitsioonikõneluste lõpp juba paistab?

Jaa, lõpp juba paistab. See nädal on olnud väga intensiivne ja selle aja jooksul oleme läbi käinud peamised punktid, mis on partnerite jaoks olulised. Oleme teinud seda valdkondade kaupa. Nüüd tuleb läbikäidud materjal veel värske pilguga üle vaadata. Lõpuks tuleb üle vaadata veel ka see, kuidas uues koalitsioonilepingus kokkulepitu rahanumbritega kokku käib.

Kas Isamaa poolt alguses jõuliselt välja käidud valimisõiguse äravõtmine on päevakorrast maas, olete ühel meelel, et see ei ole omavalitsuse teema?

See on läbirääkimistel vaid siit ja sealt läbi jooksnud. Meil tuleb koalitsioonilepingusse kindlasti ka eestimeelsuse ja eesti keele peatükk, aga tahaks loota, et me kõik saame ühiselt aru, et valimisõigus on riigi tasandi küsimus. 

Kas koalitsioonilepingus on mõni selline soov, mis võiks nõuda lisaeelarvet?

Lisaeelarve me teeme nagunii. See on juba sees linna töökorralduslikes protsessides. Meil on igal aastal olnud kaks lisaeelarvet. Sel aastal oleme rääkinud, et prooviks ühe lisaeelarvega hakkama saada, aga kindlasti vajavad uued kokkulepped ka eelarvelist täpsustamist. Mis puudutab suuremaid küsimusi, siis meil on veel terve eelarvetegu ju ees. 2025 on see aasta, kus uus koalitsioon kureerib eelarveprotsessi otsast lõpuni. Kui ma aga vaatan neid peamisi teemasid, milles me oleme kokku leppinud, siis ma ei näe vajadust eelarvet muuta. Kindlasti on aga neid kohti, mis vajavad täpsustamist.  

Koalitsioonikõnelustelt kostus korraks ka see, et linna rahaasjad on kehvemas seisus, kui algul arvati. Samas on eelarve olemas ja seal on tulude ning kulude puhul näha, et miinuses ei olda. Olete omavahel selgeks teinud, kus need halvad rahaasjad siis on?

Eelarves on tõesti näha, kas see on miinuses või plussis. Tegelikult on ka need läbirääkijad meil ju enamasti volikogu liikmed, nii et suur pilt on kogu aeg silme ees olnud. Oleme seda ju kogu aeg rääkinud ja saame nüüd ilmselt ka ühtmoodi aru, et suures plaanis on eelarve seis ikkagi hea. Eelarve tulud on suuremad kui kulud, linna laenukoormus ei ole väga suur, jääb sinna 25 protsendi kanti ning investeerimisvõimekus on täiesti märkimisväärne. Me isegi ei olegi suutnud neid investeeringuid plaanitud mahus ellu viia. See võib-olla ongi küsimus, mis ehk partnereid kõige rohkem üllatas, aga see ei ole eelarveline küsimus, pigem on see juhtimise kvaliteedi küsimus, mille parendamine on samuti loodava koalitsiooni üks suuri eesmärke. Me peame tõhusamalt tegelema eelarvestrateegiaga, et kõigis valdkondades tekiks adekvaatne pikaajaline plaan. 

Palju on räägitud linnameedia ümberkorraldamisest. Kui paljud inimesed peavad kotti pakkima hakkama?

Selle otsuse peab tegema uus linnavalitsus. See kõik on praegu veel põhimõttelise otsuse tasandil ja kui me tööle hakkame, siis täpsustuvad need asjad, mida me konkreetselt teeme. Praegu oleme kokku leppinud selles, et nii telesaadete tootmise kui ajalehed Pealinn ja Stolitsa ning nende veebiväljaanded me sulgeme. Kuidas ja millises ajaraamis see täpselt käib, seda täpsustame siis, kui uus linnavalitsus on tööle asunud. 

Kui tõsiselt suhtutakse koalitsioonilepingus Tallinna haiglate ühendamisse ja kas jutt käib nende omavahelisest liitmisest või ühendamisest PERHiga? 

See teema on koalitsioonikõnelustel tõesti märkimisväärselt aega võtnud ja on oluline osa neist reformidest, mida me soovime lähiaastatel Tallinnas teha. Tegelikult on eesmärk vaadata läbi kõik linna äriühingud ja sihtasutused, samuti ametite allasutused. Ühendamine ei ole ju eesmärk iseeneses, eesmärgiks on siiski parandada juhtimise kvaliteeti ja hoida kokku kulusid. Meil pole ju mõtet pidada sama funktsiooniga erinevad allasutusi. Milline hakkab välja nägema haiglavõrgu reform, selles osas meil veel täit kokkulepet ei ole. Alustuseks kaalume erinevad plussid ja miinused läbi, et saada selgeks, kuidas see kõige optimaalsem oleks. Oleme praegu rääkinud Tallinna enda haiglavõrgu ühendamisest ühtse juhtimise alla. 

Millal selgub ametikohtade jaotus linnavalitsuses?

Seda kokkulepet veel ei ole. Oleme teadlikult jätnud selle kõneluste lõppu. Kui meil on läbi räägitud see, et mida me teha tahame, siis hakkame täpsemalt rääkima ka sellest, kes seda tegema hakkab. 

Kas te ikka saate uue linnapea paika, läbirääkimisi pidavatel erakondadel ju vajalikke hääli pole, tuleb loota volikogu fraktsioonitutele saadikutele?

Aus vastus on, et jätkuvalt on olukord volikogus üpris tasavägine, aga oleme kindlad, et uus linnapea saab siiski toetuse. Olen ka ise mõne fraktsioonitu linnavolikogu liikmega rääkinud ja nende toetus uue võimuliidu kavandatavatele plaanidele on olemas. Nii et olukord ei ole volikogus küll väga suure ülekaaluga, aga me saame uue linnavalitsuse kinnitatud.

Kas segadused Andre Hanimägi sissekirjutusega said korda?

Mulle teadaolevalt ei saa see takistuseks. Minu arvates on see äärmiselt kahetsusväärne viis olukorda volikogus muuta. Me ju teame, et väga mitmed linnavolikogu liikmed, sealhulgas ka endine linnapea, ju tegelikult Tallinnas ei ela. 

Praegu olete küll teie linnapea kohusetäitja, aga ametis on veel endine linnavalitsus. Lisaks sellele, et Pirita linnaosavanem on korraldanud uurimise Hanimägi elukoha kohta, protestib abilinnapea Beškina selle üle, et te otsustasite teha korrektiive Tallinna hambapolikliiniku juhtimises.

Ma siiski ütleksin, et tegelikult linnavalitsus töötab kenasti ja vajalikud otsused saavad vastu võetud ning ka suhted kolleegidega on head. Kindlus selles osas, et linna ametid töötavad ja vajalikud teenused jätkuvad, on olemas. See hambapolikliiniku juhtum on äärmiselt kahetsusväärne. See tõukus asjaolust, et me saime teada, et sisekontroll on juba mitu korda kontrollinud hambapolikliinikut ning tuvastanud seal olulised juhtimisvead. Viimane täiemahuline hinnang tehti 2022. aastal. Järelduseks oli, et nõukogu tuleks välja vahetada, et tuua nii nõukogu kui juhatuse tasandil oluliselt professionaalsemat juhtimist. Kerkis ka küsimus, kas Tallinnal on üldse hambapolikliinikut vaja.

Kuigi see hinnang tuli 2022. aastal, kui ma olin juba linnavalitsuse liige, siis mina sellest probleemist varem teadlik ei olnud. See hinnang näitab ikkagi väga suuremahulisi juhtimisprobleeme. Kuna need on nii pikka aega kestnud ja ka uus sisekontrolli vahehinnang toob jätkuvalt probleeme esile ning 2022. aasta sisekontrolli soovitusi pole ellu viidud, siis ei saanud ma midagi muud teha, kui nimetada sinna mittepoliitiline nõukogu. Nemad peaksid nüüd hakkama selgust looma. Praegu oleme me olukorras, kus nõukogu kaebab juhatuse peale, juhatus kaebab nõukogu peale ja siis keegi veel kaebab mingeid asju KAPOsse. Mulle tundub, et seal on totaalne kaos. 

Ma saan aru, et abilinnapea Betina Beškina oli sellest sisekontrolli otsusest teadlik, aga pani selle nii öelda kalevi alla ja see tuli välja alles nüüd, kui teie saite ajutiselt linnapeaks?

Kahjuks see nii oli. Sisekontroll tõi oma hinnangus välja, et seal võib olla ka mingisuguseid kriminaalseid episoode, paraku linnavalitsuseni tervikuna see ei jõudnud ja teadlikud olid vaid eelmine linnapea ja abilinnapea Betina Beškina.

Kui palju selliseid asju võib veel välja tulla, kus koalitsioonipartnerina ei tea sotsid mõnest asjast mitte midagi?

Ma ise tahaks loota, et võimalikult vähe. Üldjuhul oleme seda linna siiski koostöös juhtinud ja viinud ellu ka mitmeid tegevusi, et läbipaistvust suurendada. Mitmete sihtasutuste puhul on juba toimunud reorganiseerimine, samuti on mitmed linna ametid saanud uued juhid. Aga kaks ja pool aastat ei ole kindlasti olnud piisav aeg, et juhtimist uuele tasandile viia.

Kommentaarid (10)
Copy
Tagasi üles