See tähendab, et ukrainlaste olukord rindel muutub problemaatiliseks, nad peavad tegutsema veel rohkem kaitses ja olema valmis ka taganemisteks teatud rindelõikudes.
Miks ma arvan, et asi lähikuudel siiski laheneb, on see, et vabariiklased ei taha oma valijatele ja ka hiinlastele jätta muljet, et nad reedavadki oma liitlasi.
Kes peaks praegu sõjalise abi andmise plaane juhtima, kui Ameerika Ühendriigid seda ei tee?
EL kindlasti suurendab oma abi. Ameerika nõrkus on mingil määral sellele isegi kasuks tulnud – Euroopa on oma strateegilisest ja sõjalisest autonoomsusest rääkinud aastaid, nüüd on esimest korda näha, et selles suunas tegelikult midagi tehakse, aga need protsessid võtavad aega. Kaitsetööstuste ülesehitamine võtab aega, tööstusel peab olema kindlus, et tellimusi ei anta neile vaid paariks aastaks.
Praeguses geopoliitilises olukorras on ju selge, et relvi on vaja kauem. Miks lääneriikide juhid ei sõlmi pikaajalisi lepinguid?
Lääneriikide valitsuste peades valitseb ikka veel lootus, et äkki läheb mööda ja ei pea naasma külma sõja aegsesse perioodi, kus riigi kaitsekulud olid 2,5 - 5 protsenti SKP-st, mitte 1 – 1,3, nagu vahepeal teatud riikides oli ja ülejäänud raha sai kasutada muudeks asjadeks, millega paremini valijate hääli püüda.
Suured abi mahud saavad tulla suurtelt riikidelt, Eesti-Läti-Leedu-Soome võivad pingutada, aga sõja võitmiseks on vaja Saksamaa, Prantsusmaa, Hispaania, Itaalia, Suurbritannia pingutusi.
Kas kellestki nende hulgas võiks kujuneda liider, kes inspireerib ülejäänuid?
No suurte Euroopa riikide liidrite hulgas ma täna Ronald Reaganit või Margaret Thatcherit siiski ei näe, see peab ikka koos teadvustatud edasi liikumine olema ja mõnes mõttes tundub, et avalik arvamus enamikes riikides on selleks muutuseks isegi rohkem valmis kui poliitiline klass seda on. Tavaliselt toimuvad poliitilised muutused siis, kui inimesed nende vajadusest aru saavad.
Millest saates veel juttu tuli, saab järele kuulata saatest.