Me oleme seda teemat põhjalikult uurinud. 1600 inimest töötab omavalitsustes, 1900 riigi palgal ja 30 000 erasektoris. Kui 1200 euro peale jõuda, puudutab see juba 100 000 inimest.
Näiteks kui kahel miinimumpalgaga töötajal jõuga palka tõsta ja see läheb nende ülemuse omast kõrgemaks, on palgatõstmisi korraga palju rohkem.
Lõpuks mõjutab see kõiki palku. Hästi kitsalt vaadates on see ühele ettevõttele võib-olla keeruline, aga suures pildis, kui see toimub kogu riigis, toimubki jõukuse ümberjagamine. Ehk nende teenus, kellel on täna vähem raha, läheb natuke kallimaks, et kusagilt palkade maksmiseks raha juurde tuleks.
Samuti on Euroopa parlament otsustanud, milline peaks olema liikmesriikides alampalk. Sellel aastal peaks olema Eestis alampalk 900 eurot. Me oleme kõvasti sellest põhimõttest maas. Eestis on Euroopa keskmised hinnad, isegi kõrgemad hinnad, aga sissetulekutes peaksime olema kusagil taga. Meie ambitsioon peaks olema sama nagu igal pool.
Nõus, osal ettevõtetel on alampalka keeruline tõsta, eriti maapiirkondades. Sellepärast räägimegi seal ettevõtluse toetustest, et maapiirkondade töökohad nii palju pihta ei saaks. Ent kindlasti tuleb seda ka ette.
Aga kui Eestis on tööjõupuudus, siis seda, et inimene tööta jääb, suure tõenäosusega ei juhtu.
Kuid riigi konkurentsivõimet palkade massiline tõstmine ometigi mõjutab?
Konkurentsivõimet see hoopis tõstab. See on majandusteaduslik fakt, sest see nügib ettevõtteid suurema lisandväärtuse poole. Kui võtame suured ettevõtted, siis seal ei olegi nii väikest palka, mis on alla 1200 euro, aga on teatud sektorid, kus tuleks palku nügida. Näiteks hooldustöötajate palgad.