Kas personaliosakond, kes tööle tuleku avaldusi vastu võtab, siis juhtidega ei suhtle? Reaalsus on see, et vanemal inimesel on väga raske tööle saada, kui näiteks töötu pearaamatupidaja just ei otsusta, et läheb poodi kassapidajaks.
Ma arvan ikkagi, et kõik need juhtumid on individuaalsed. On väga positiivseid näiteid, on neid, kus valik tehakse kohe sünniaasta järgi. Eks iga tööandja või värbaja peab peeglisse vaatama ja endaga aru pidama.
Nii et teil töötukassa juhina head mõtet ei ole, kuidas tööandjaid sellesse usku pöörata, et teil vähem tööd oleks?
On küll see mõte. Me alles pool aastat tagasi olime olukorras, kus ei olnud töökäsi. Ja nüüd on meil 40 000 inimest, kes tööd otsivad. Siin peab ometi kokkupuude olema. Ma arvan, et mõlemapoolselt tuleb olla avatud ja mõistlik.
Räägime ümberõppest. Riigikontrolör kritiseeris hiljuti töötukassat, kus koolitusrahad lendavad tuulde – töötu ei lähe hiljem tööle sellele alale, mida ta koolitusel juurde õppis. Milleks sellised koolitused?
Siin oli üks tehniline küsimus lahendada. Me ei saanud neid andmeid kätte. Tänaseks on need andmed olemas. Me hakkame seda valdkonda jälgima. Aga audit näitas ka seda, et pärast koolitust pea 70 protsenti töötuid läksid tööle.
Kogu ümberõppe süsteem vajab ümberkorraldamist. Töötukassa ise ei koolita, me ostame koolitusi koolitajatelt avatud turult. Hinnang oli koolitajate kvaliteedile ja see vajab lahendamist. Töötukassa on kõige suurem täiendkoolituse ostja, aga me ei saa kahjuks praakida välja koolitajat, kelle kvaliteet hetkel ei vasta sellele, mida me soovime, sest meil on tuhandeid kliente, kes vajavad koolitust.
Äkki jätaks siis niikaua inimesed koolitamata, kuni kvaliteet taastub?
Jaa. Täpselt seda hoiakut me ka hoiame. Järgmisel aastal tõmbame oluliselt kokku ostetavate õppekavade mahtu. Jäävad need erialad, mida on tööturul rohkem vaja.
Täpsemalt saab intervjuud järele kuulata juba saatest.