Teisipäeval teatas Keit Pentus-Rosimannus (RE), et astub ministriametist tagasi ja lahkub poliitikast. Kas otsus on seotud vaid kandideerimisega Euroopa Kontrollikoja liikmeks või on ka muid põhjusi, sellest me Postimehe otsesaates räägimegi.
OTSE POSTIMEHEST ⟩ Pentus-Rosimannus: kui kellelgi on tahtmine poliitilist kiusu ajada, leiab ta selleks ikka võimalusi (6)
Saatejuht on Ulla Länts.
Kas täna on teie esimene poliitikavaba päev?
Täna on tõesti esimene poliitikavaba päev. Eile oli veel ameti üleandmine ja ka esimesed briifingud koos uue ministriga, et selgitada suuremate päevakorras olevate teemade taustu, aga nüüd on kõik asjad uuele ministrile üle antud.
Kuidas te ennast tunnete, kas tänane päev on puhtalt lapse päralt?
No olen ju siis stuudios, nii et puhtalt lapse päralt veel ei ole. Eks ma pean natuke harjuma, sest see aeg, kui ma olin poliitikaga seotud, on olnud väga pikk ja taolisest intensiivsest rütmist välja tulek võtab natuke aega. Pikalt mul seda ei ole, sest uue aasta algusest peaks algama uus ja tõenäoliselt väga intensiivne amet. Vahepealset kuud on minu gravitatsioonijõud tütar.
Kas teie tagasiastumine sel nädalal oli planeeritud või olid mingid asjaolud, mis lahkumist kiirendasid?
Ei olnud mingeid muid asjaolusid. Pigem oli nii, et kui eelarve esimene lugemine oleks olnud nädal varem, nagu algselt plaaniti, olnuks minu lahkumine veelgi varasem. Juba siis kui ma valitsuse meeskonnaga liitusin, palus peaminister et ma paneksin uue valitsusega kokku järgmise aasta eelarve ja nelja aasta eelarvekava. Kui mind kontrollikoja liikmekandidaadiks esitati, oli teada, et ma lahkun poliitikast, nüüd oli mul võimalus see otsus teatavaks teha. Otseselt oli see seotud esmaspäeval toimunud riigieelarve esimese lugemisega.
Anneliy Akkermannil oleks tõenäoliselt olnud värske ministrina eelarvega riigikogu ees seista üsna keeruline?
Just seepärast paluski peaminister, et ma esimese lugemise rahandusministrina enda kanda võtaksin, sest pärast esimest lugemist rahandusminister enam eelarvega riigikogu suure saali ees seisma ei pea, kogu eelarveprotsessi veab edaspidi rahanduskomisjon. Eelarveläbirääkimised olid sel korral väga pingelised, hoolimata sellest, et meil oli väga pikk ja detailiderohke koalitsiooniläbirääkimiste periood, lisandus eelarve tegemisel palju täiendavaid vajadusi. Nüüd võin öelda, et eelarve kokkupanek koos sotsiaaldemokraatide ja Isamaaga on kenasti lõpule jõudnud ja Annely Akkermann saab üle võtta eelarve seisus, kus see on parlamendi ees kaitstud. Komisjonis on muudatusettepanekute läbianalüüsimine veel ees, aga siin on juhtroll juba parlamendi käes.
Euroopa Kontrollikoja liikme nimetamise protsess on seekord läinud väga keeruliseks. See ei olnud lihtne ka eelmisel korral, kui valitsus venitas Juhan Partsi nimetamisega pool aastat. Mis meil selles protsessis valesti on?
Kuna sel korral toimus kontrollikoja liikme nimetamine vahetult enne riigikogu valimiskampaania algust, siis oli pinge sinna paratamatult juba sisse kirjutatud. Me ju näeme ka praegu, et üks opositsiooni kuuluv poliitiline jõud teeb oma valimiskampaaniat ja kasutab seda hetke lihtsalt valimiskontekstis vastandumiseks. Juba enne kui ma rahandusministri ameti maha panin, palusin rahandusministeeriumi kantsleril panna kokku poliitikaväline töörühm, kuhu kuuluksid esindajad nii õiguskantsleri büroost, riigikontrollist, riigikantseleist kui rahandusministeeriumist, et nad võtaksid tükkideks kogu kontrollikoja liikme nimetamise siseriikliku protsessi ja võrdleksid seda ka teiste Euroopa Liidu riikide sarnaste protsessidega. Mitmes riigis on kogu otsustamiskäik Eestiga sarnane, aga on ka neid riike, kus on kasutusel pisut teistsugused praktikad. Töörühm peaks esitama omapoolsed ettepanekud selle kohta, et mida tuleks järgmisel korral kontrollikoja liikme valikuprotsessis muuta. Lõppkokkuvõttes on see, kuidas vältida kogu protsessis intriige, siiski suuresti poliitikute teha. Paberile pandud reeglid ei suuda seda omavahelisi kaklusi kuidagi takistada, sest lõpliku otsuse teeb siiski valitsus. Ka sel korral oli ju protsess tegelikult selge, ta ei erine kuidagi varasematest kordadest, aga kui kellelgi on ikkagi tahtmine poliitilist kiusu ajada, siis selleks leiab ikka võimalusi.
Elu on näidanud, et konsensust on keeruline leida isegi koalitsiooni sees, Isamaa võitleb Juhan Partis õiguse eest jääda kontrollikotta edasi.
Ma ei tahaks hakata takkajärgi kellelegi näpuga näitama ja eraldi siin motiive ja põhjuseid analüüsima. Küllap neil on omad põhjused, aga las nad elavad nende põhjustega, ma pigem eelistaks seda mitte lahata.
Teie jaoks läheb protseduur edasi kuulamisega Euroopa Parlamendi komisjoni ees, olete ära täitnud ankeedi, mida see ankeet teie kohta ütleb?
Kontrollikoja liikme määramisel ja ka kuulamisel europarlamendis on oma kindel protseduur. Eelnevalt saadetakse pärsi põhjalik kirjalik küsimustik kõikidele kandidaatidele. Küsimused on standardsed, need on kõigile kandidaatidele alati ühesugused. Ka selles ankeedis, mille mina olen kirjalikult esitanud, tuli mul esmalt loetleda oma senise tegevuse olulisemaid saavutusi ja kirjeldada oma senist tegevust. Teise osa ankeedist oli spetsiifiliselt kontrollikoja töö keskne, kus oli vaja näiteks analüüsida ja hinnata, kas ja kui suur roll peaks kontrollikoja töös olema tulemusaudititel. Kontrollikoja töö ise tähendab seda, et hinnatakse, kuidas on Euroopa Liidu maksumaksja raha kasutatud, kas reeglitest on kinni peetud ja ka on jõutud eesmärgiks seatud tulemusteni. Olen ka varasemalt tähelepanu juhtinud, et kui me räägime Euroopa Liidu raha kasutamisest, siis eesmärk ei saa kunagi olla raha hästi kiiresti ära kasutamine, vaid eesmärk peab alati olema seotud sellega, et suured investeeringud oleksid tulemuslikud. Nii, et see on ka osa Euroopa Kontrollikoja tööst ja see on ka osa sellest ankeedist. Ankeedis kirjapandu alusel toimub Euroopa Parlamendi komisjonis kuulamine, kus mul tuleb selgitada oma seisukohti ja kus üsna intensiivse küsitluse käigus mind igakülgselt testitakse, kontrollitakse teadmisi ja hinnatakse, kas mul on kontrollikoja tööks olemas nii teadmiste kui kogemused.
Edasi peab teile oma soovituse andma parlament, ankeedis on ka küsimus, et kui te seda soovituist ei saa, võtate oma kandidatuuri tagasi. See annab võimaluse vastata ka «ei», teie vastasite «jaa».
Jah, see annab võimaluse vastata ka «ei», aga minu arusaama järgi on nii, et kuna Euroopa Kontrollikoda ise on oluliseks partneriks europarlamendile, siis peab nende vahel olema usalduslik suhe. Ma ei kujuta ette, et mul oleks võimalik teha seda tööd teades, et peamine partner europarlament on minu kandidatuuri tagasi lükanud. Just seetõttu tundus mulle iseenesest mõistetav, et kui europarlament peaks mingil põhjusel leidma, et ta ei anna mulle soovitust, siis ma võtan oma kandidatuuri tagasi. Formaalselt mul küll oleks võimalik oma kandidatuuriga edasi minna, aga mulle ei tundunud see õige. Seetõttu oli minu vastus ankeedis, et juhuks kui see peaks nii minema, siis ma loomulikult oma kandidatuuri taandan.
Te ütlesite üsna ühemõtteliselt, et lahkute poliitikast lõplikult, miks nii?
Euroopa Kontrollikoja liikme kandidaadiks olemine eeldab, et ma ei saa sisepoliitikas jätka. Minu käest on tõesti ka küsitud, et kas ma ei oleks võinud olla ametis, kuni kuulamine läbi on või miks ma ei läinud tagasi parlamenti. Mulle siiski tundub, et kui ma teen mingi otsuse, siis ei saa ma seda teha nii, et olen ühe jalaga ikka poliitikas natuke edasi ja teise jalaga ikka natuke ei ole. Ma otsustasin tõmmata 20 aastasele poliitikukarjäärile joone alla. See on olnud pööraselt põnev aeg, see on olnud hästi intensiivne aeg, seal on olnud üsna palju kriitilisi aegu Eesti jaoks. Ma tegin selle otsuse suure tänutundega, et mul üldse oli võimalik seda tööd sedavõrd pikalt teha