Valitsus sidus pensionireformi eelnõu usaldusküsimusega. Mida see protseduuriliselt tähendab?
Seda on parlamendi praktikas kasutatud ka varasemalt, aga ega see ülearu tihe ei ole tõepoolest. Üldjuhul kasutatakse teda sellisel juhul, kui opositsiooni ettepanekud ei lähtu tervest mõistusest. Toon välja ühe näite, kus Reformierakonna saadik härra Andres Sutt on esitanud umbes 350 muudatusettepanekut. Selgelt ei ole need sisulised muudatusettepanekud, mida parlament peaks arutama.
Kui ettepanekud on kiuslikud ja suunatud lihtsalt sellele, et takistada parlamendi tööd, siis kasutataksegi seda võimalust. Seotakse ühe eelnõu hääletamine usaldushääletusega ja kui see läbi läheb, siis on ka eelnõu vastu võetud ning usaldatakse siis ka valitsust.
Kas teoorias on ka võimalik, et see hääletus ei lähe läbi?
Teoorias on see võimalik, kui koalitsiooni hääled ei pea ja koalitsioon jääb vähemusse. Teoreetiliselt on see siis võimalik. Aga vaadake, et kui koalitsioon juba sellise mõnes mõttes riskantse sammu peale läheb, siis koalitsioon peab teadma, kuidas häälte vahekord välja kujuneb.
Õiguskantsler Ülle Madise sõnul tekitab pensionireform põhiseaduse suhtes küsitavusi. Siseminister Mart Helme ja Isamaa esimees Helir-Valdor Seeder leiavad, et Madise ületab poliitiliste ettepanekutega oma pädevust. Milline on teie arvamus selles küsimuses?
Minu seisukohast on proua Madise läinud nõksu üle piiri. Põhiseaduse järgi õiguskantsler teostab põhiseaduslikkuse järelevalvet, aga eeskätt siis, kui seadus on vastu võetud. Alles siis hindab õiguskantsler, kas see on põhiseadusega kooskõlas või ei ole ja esitab omapoolsed argumendid, aga mitte eelnõu menetluse käigus. See ei ole hea toon. Selles mõttes olen täiesti Helir-Valdor Seederi ja Mart Helme seisukohtadega päri. Ma ei oleks nii reljeefne, aga kindla peale on tegemist piiri kompamisega.