Kaks kuud tagasi oli Ott Tänak tiitlijahis lootusetus seisus, nüüd on esikoht käega katsuda (1)

Ott Tänakul on praegu ohtralt põhjust naeratamiseks – järjest on võidetud kolm MM-rallit. Foto: Toyota GAZOO Racing
Viljar Voog
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

WRC-maailm on praegu Ott Tänaku ohjes. Eestlane on koos kaardilugeja Martin Järveojaga võitnud järjest kolm MM-rallit ning muutnud vahepeal võimatuna näinud tiitliootuse taas võimalikuks. Ja kes teab, arvestades hoogu, mis eestlastel praegu sees on, äkki isegi reaalseks!

Kolm ja pool kuud tagasi oli Ott Tänaku hooaeg liikumas selgelt allamäge. Portugalis sõitis saarlane otsa keset teed lebanud hiiglaslikele kividele ja lõhkus auto mootori nii, et terve nädalavahetus lõppes juba reede päeval. Järgnenud Sardiinia rallil, kus aasta varem oli õnnestunud probleeme vältida ja võtta oma MM-karjääri esimene esikoht, läks samuti nihu. Õnnetu maandumine õhulennu järel purustas Yaris WRC jahutussüsteemi ning sõit jäi taas katki. Eestlane sai ralli kokkuvõttes küll lõpuks üheksanda koha ja kolmanda aja punktikatsel, aga sellest oli vähe.

Pärast võitu Argentinas oli Tänak tiitlikonkurentsis, kuid kahelt järgmiselt MM-rallilt võetud neli punkti tähendasid küll formaalselt paremustabelis kolmandat kohta, kuid vahe tiitliheitlust pidavate Sebastien Ogier’ ja Thierry Neuville’iga oli rebenenud hirmsuureks.

Seis Sardiinia ralli järel:

  1. Neuville 149
  2. Ogier 122
  3. Tänak 77
Pärast Sardiinias raja kõrvale jäämist hingas Tänakule MM-sarjas kuklasse tiimikaaslane Esapekka Lappi. Neuville ja Ogier olid kaugel ees.
Pärast Sardiinias raja kõrvale jäämist hingas Tänakule MM-sarjas kuklasse tiimikaaslane Esapekka Lappi. Neuville ja Ogier olid kaugel ees. Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

«Niikaua, kui sõita oleme saanud, on positiivne olnud. Kahjuks on ette tulnud palju tehnilisi probleeme, ilma nendeta võiksime paremas seisus olla. Praegu on ikkagi mingi võimalus veel tiitli peale sõita, aga see on väga hapraks jäänud,» võttis niru seisu kokku kaardilugeja Martin Järveoja. Tänak ise selgitas, et ega tal pole rohkemat teha, kui tiitli jahtimise asemel keskenduda igalt rallilt esikoha püüdmisele.

Aasta varem oli säärane suhtumine talle rängalt kätte maksnud. Poola rallil kihutas ta Neuville’iga võidule, kuid sõitis pühapäeval esikohalt puusse ja pidi katkestama. Tema tiitliunistus oli sarnaselt tänavuse hooajaga selleks hetkeks juba kustunud, kuid tagantjärele targana saame praegu öelda, et need 18 punkti, mis oleks toonud ka teine koht Neuville’i järel, võinuks aasta kokkuvõttes mängida väga suurt rolli.

Aasta tagasi lõppes Ott Tänaku ralli Poolas väljasõiduga. Tänavu Poolas enam ei võisteldud ja eestlane sai suvepuhkuse ajal rõõmustada Rally Estonial kohalikku publikut.
Aasta tagasi lõppes Ott Tänaku ralli Poolas väljasõiduga. Tänavu Poolas enam ei võisteldud ja eestlane sai suvepuhkuse ajal rõõmustada Rally Estonial kohalikku publikut. Foto: Wojtek Radwanski/Reuters, Karli Saul/Scanpix

Järgmise võistlusena kuulus MM-kalendrisse Soome ralli ja sarnaselt aastataguse Poolaga kandis Tänak seal favoriidikoormat. Enamgi veel, Toyota tiim baseerub Jyväskylä ümbruses, mis tähendab, et nad saavad sealsetel teedel piiramatult testida ehk Yaris on Soomes võitmiseks justkui loodud. Sai ju nooruke Esapekka Lappi 2017 seal alles oma neljandal rallil WRC-autoga kirja (seni ainsaks jäänud) esikoha.

Nüüd oli Tänaku kord. Saarlane pidas reedesel päeval tihedat võitlust liidrikohale Mads Östbergiga ja muudkui imestas, kuidas ta norrakaga konkurentsis püsib: «Üritame anda endast parimat. Peame võitlema autodega, kes stardivad tagantpoolt.» Loe: kruusarallidel peaks alati eelis olema tagumistel meestel, sest eesmistel on libedal teel probleeme ja nad pühivad lahtist kruusa konkurentide eest ära.

Mis pidamisest jäi puudu, tegi Tänak ära tahtejõuga. Reede lõppes talle esikohaga. «Homme võitleme võrdsetel tingimustel, siis saame tõeliselt suruda,» rääkis saarlane.

Aus võitlus tähendas seda, et edu kasvas kuuelt sekundilt laupäeva algul 39 sekundini õhtuks. Võit oli Tänakul sama hästi kui taskus. Pühapäev kulges rehvihoidmise ja punktikatsel ründamise tähe all. Soome ralli kokkuvõttes kukkus eestlase kaukasse 30 punkti ehk maksimum. Ogier pidi leppima viienda, Neuville suisa üheksanda kohaga.

«Kuidas me saaksime kurta? Meie jaoks ideaalne nädalavahetus,» rõõmustas Tänak. «Terve meeskond toetab meid. Ma arvan, et nii peabki olema – kõik töötame ühe sihi nimel. Mis puudutab tiitlivõitlust, siis vaatame, kuhu jõuame!»

Seis Soome ralli järel:

  1. Neuville 153
  2. Ogier 132
  3. Tänak 107
Tänaku lennukat minekut jälgima läinud tuhanded eestlased tegid sellest meie mehele tõelise koduralli. YLE ralliraadios tehti nädalavahetuse jooksul rohkem kui korra nalja, et huvitav, kas viimane Virost lahkunud eestlane ikka tule ka ära kustutas.
Tänaku lennukat minekut jälgima läinud tuhanded eestlased tegid sellest meie mehele tõelise koduralli. YLE ralliraadios tehti nädalavahetuse jooksul rohkem kui korra nalja, et huvitav, kas viimane Virost lahkunud eestlane ikka tule ka ära kustutas. Foto: Toyota Gazoo Racing, Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Reporteri video: Ott Tänak ja Martin Järveoja võitsid Soome MM-ralli!

Soomest liikus rallikarusell edasi Saksamaale, kus Tänaku õlul lasus mulluse võidu kaitsmise kohustus. Just aastatagune Saksamaa ralli oli hetk, kus kõik eksperdid nii Eestis kui ka kaugemal said õhata: Tänakust on saanud valmis rallimees, sest nüüd on ta võitnud kruusal ja ka asfaldil.

Kuid Saksamaa pole päris traditsiooniline asfaldiralli – osa sellest kulgeb tolmustel betoonplaatidel, mis võivad pidamiselt olla kehvemadki kui Soome kõvad kruusateed. Ford Fiestaga oleks ta seal probleemideta hakkama saanud, aga Yaris vajas veidi tundmaõppimist. Vähemalt teoorias.

Tänak võitis publikukatse, loovutas siis reede hommikul korraks 0,8 sekundiga liidrikoha Ogier’le, kuid haaras siis jälle ohjad. «Kui aus olla, siis veel ei (tunne end mugavalt – toim), auto tasakaaluga on probleeme ja mõned kohad on keerulised. Me õpime pidevalt, sest pole siin varem Yarisega võistelnud,» kommenteeris eestlane, kui oli just viie sekundiga Ogier’ põrmustanud ja liidrikoha taas endale haaranud.

Tänaku kommentaar Soome rallil

Rohkem Tänak ohje ka ei loovutanud. Öelda, et tema võit oli aga sama kindel kui Soomes, oleks ka väär, sest vahetult tema ees kihutanud Ogier pakkus nõnda kibedat konkurentsi kui Prantsusmaa kitsastel mägiteedel üles kasvanud viiekordsele maailmameistrile kohane. Vahe ei kasvanud esimesel tosinal kiiruskatsel kunagi üle 15 sekundi.

Number 13 tõi aga Ogier’le ebaõnne. «Rehv läks katki. Mul pole aimugi, kuidas see juhtus. Sõitsin sama joont nagu alati. Eks nende kividega see olegi paras loterii,» kurtis Tänakule peaaegu kaks minutit loovutanud M-Sporti liider. Tema esikohajaht sai lõpu.

Tänaku lähimaks jälitajaks sai Dani Sordo, kes jäi maha juba 42 sekundiga. «Pole enam midagi pingutada. Keerulisemates kohtades võtsin lihtsalt aeglasemalt, siledamal asfaldil saan veidi suruda.»

Ogier’ rehvipurunemine Saksamaal

Toyota meeskond tähistas Saksamaa ralli ajal ka Martin Järveoja 31. sünnipäeva.
Toyota meeskond tähistas Saksamaa ralli ajal ka Martin Järveoja 31. sünnipäeva. Foto: Toyota GAZOO Racing

Ainus õhku jäänud küsimus oli, mida suudab Tänak punktikatsel. «Tegu on asfaldiga, nii et viit silma pole võimalik võtta, aga eks me anname endast parima,» ennustas Toyota tuus ise.

Prognoos osutus tõeseks, tulemus selle kõrval maksimaalseks: Tänak ja Järveoja lõpetasid punktikatse Ogier’ järel teise kohaga. Kõige napimalt. «0,1, kurat!» vandus Tänak, endal nägu naerul, kui info kaotusest endise tiimikaaslase ekipaažini jõudis. Prantslase viis silma lisandusid neljandale kohale, Neuville lõpetas pärast Latvala ja Sordo katkestamist teisena, mille peale Tänak nentis, et too on ikka üks «õnnelik s*tapea!».

Kokkuvõttes oli tegu ajaloolise võiduga. Esimest korda suutis mõni Eesti rallimees (loe: Tänak või Markko Märtin) MM-sarjas oma varasemat võitu kaitsta. Enamgi veel, kokku viis etappi võitnud Märtin ei saanud kunagi ühel rallil mitu korda võitjana šampust pritsida. Tänak pani Saksamaal uue märgi maha.

Aastane vahe, aga samad mehed ja samad karikad – Tänak ja Järveoja kordasid Saksamaa ralli mullust võitu.
Aastane vahe, aga samad mehed ja samad karikad – Tänak ja Järveoja kordasid Saksamaa ralli mullust võitu. Foto: Ivo Kivistik, Jaanus Ree/Red Bull Content Pool, Toyota Gazoo Racing

Seis Saksamaa ralli järel:

  1. Neuville 172
  2. Ogier 149
  3. Tänak 136
Pärast triumfi Saksamaal külastas Tänak koos meeskonnakaaslastega Toyota tehast, samas kui tema võistlusauto toodi esimest korda Tommi Mäkineni Tallinna baasi. See masin pääseb taas rajale Kataloonias.
Pärast triumfi Saksamaal külastas Tänak koos meeskonnakaaslastega Toyota tehast, samas kui tema võistlusauto toodi esimest korda Tommi Mäkineni Tallinna baasi. See masin pääseb taas rajale Kataloonias. Foto: Toyota Gazoo Racing, Eero Vabamägi

Türgi ralli naasis pärast 2010. aastat ja riigis vahepeal toimunud poliitilisi rahutusi tänavu MM-kalendrisse ja pakkus vanade tuttavate võistluste kõrval sõõmu värsket õhku. Värsket, aga tolmust. Juba enne võistluse algust võis ennustada, et pehmed ja kivised kruusateed ei hakka rallimehi hellitama ning küsimus oli, kui paljud tippudest tulevad kordagi katkestamata finišisse. Vastus – viis. Neist kõige kiiremini Tänak.

Toyotade kaksikvõidu võti oli Yariste suhteline aeglus. Sardiinias tiimi vaevanud ülekuumenemisprobleemid olid lahendatud, kuid masinate vedrustus ei sobinud kuidagi Türgi pinnasega ja seetõttu puudus Tänakul, Jari-Matti Latvalal ja Lappil võimalus kiiruse piire kombata. See tähendas aga, et samal ajal, kui esikohale kihutanud sõitjad oma masinaid rappisid, kulgesid Toyotad võimalikult turvaliselt ja kerkisid konkurentide katkestamise tõttu vaikselt aina kõrgemale.

Reede keskpäeval oli Tänak üheksandal kohal ja nentis, et tegu pole ikka üldse tema ralliga. Päeva lõpuks oli ta tõusnud aga juba viiendaks ning siis polnud suurim laastamistöö veel alanudki.

Laupäeval langes esimesena konkurentsist Neuville, kelle auto esivedrustus väidetavalt täiesti tühja koha peal üles ütles. «Me oleksime olnud väärt selle ralli võitu,» kurtis belglane pärast.

Thierry Neuville'i hädad Türgi rallil

Seejärel läks vedrustusdetail katki Ogier’l, kuid prantslane suutis selle vaid minutilise ajatrahvi hinnaga välja vahetada ning kihutas täiskiirusel vahepeal möödunud Tänakut jahtima. Just siis, kui tundus, et eestlane peabki leppima vaid ühe rivaali rivist langemisega, juhtus midagi ootamatut – viiekordne maailmameister tegi tõeliselt lapsiku vea.

«Tulime ühest väga järsust kurvist välja ja peaaegu kohe tuli järgmine kitsas kurv, nii et kiirus oli sisuliselt olematu. Aga ma ei kuulanud Julieni (Ingrassia, kaardilugeja – toim) legendi ja pidurdasin liiga hilja. Isegi nii aeglase kiiruse juures olin ma sõidujoonest väljas, libisesin teelt ja jäin puu vastu pidama. Auto oli täiesti terve. Tagurdasin ja kui üritasin edasi liikuda, andis pehme tee järele ja ma lihtsalt vajusin kinni,» hindas Ogier prohmakat oma karjääri kõige suuremaks.

Ogier' eksimus Türgi rallil

Tänak sai seega peaauhinna – mõlemad suured rivaalid andsid terve sületäie punkte ära. Kolmas koht punktikatsel tähendas, et kui Ogier ja Neuville lahkusid mõlemad Türgi saunast viie silmaga, siis Tänaku kontole kukkus 28 punkti. See kergitas ta M-Sporti mehest mööda ja Hyundai liidri kannule. Sardiinia ralli järgsest Neuville’i 72-punktilisest edust on kolme ralliga järele jäänud veel vaid 13.

Neuville’il on põhjust enda selja taha vaadata: Tänak tuleb kus tolmab ja tiitlivõimalus on säilinud ka Ogier’l.
Neuville’il on põhjust enda selja taha vaadata: Tänak tuleb kus tolmab ja tiitlivõimalus on säilinud ka Ogier’l. Foto: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool, Hyundai

Põhjust muretsemiseks – ja õnnesärgis sündinud eestlase siunamiseks – belglasel on, sest kui Türgi ralli puhul oli teada, et see ei ole Toyota Yarisele sobilik võistlus, siis järgnevad Walesi ja Kataloonia etapid on palju hellema iseloomuga. Walesi ralli toimub lisaks linnulennult vähem kui 200 kilomeetri kaugusel M-Sporti kodubaasist ehk seal on Fordid alati neetult kiired olnud. Samas on Neuville mullu mudas ja udus teine mees, samas kui Ogier’ pidi leppima kolmanda kohaga (millest piisas küll tiitli kindlustamiseks).

Mida see kõik tähendab? Et hooaja lõpp tuleb tihe ja ettearvamatu ning kes novembris Austraalias maailmameistriks kroonitakse, on praegu võimatu ennustada. Mis kõige tähtsam, meie mehel on selles trilleris etendada kandev roll, mis veel kaks kuud tagasi näis uskumatuna.

Seis Türgi ralli järel:

  1. Neuville 177
  2. Tänak 164
  3. Ogier 154
Neuville kahtlustab, et Ogier hakkab enda tiitlilootuse kustudes igati oma mulluse meeskonnakaaslase Tänaku heaks tööle ja talle kaikaid kodaratesse loopima.
Neuville kahtlustab, et Ogier hakkab enda tiitlilootuse kustudes igati oma mulluse meeskonnakaaslase Tänaku heaks tööle ja talle kaikaid kodaratesse loopima. Foto: Hyundai, Toyota Gazoo Racing
Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles