Otse postimehest
Päevakajalised intervjuud saates “OTSE POSTIMEHEST” VAATA

Politsei- ja Piirivalveameti (PPA) mereturvalisuse grupi juht Marge Kohtla teatas Postimehe otsesaates, et Soome lahes uppunud laevavrakki otsitakse, see võib asuda 50-70 meetri sügavusel merepõhjas. Esialgsetel andmetel ei juhtunud õnnetus Nord Stream gaasijuhtme vahetus läheduses. «Tõenäoliselt ei kujutanud see juhtmele mingisugust ohtu,» tõdes Kohtla.

Kalatraaler Pongoma meeskond käitus esialgse hinnangu kohaselt professionaalselt. «Kui meeskond nägi, et laev on uppumisohus ja midagi enam päästa ei ole, siis käituti nii nagu vaja ja ettenähtud. Päästeparv vette ja meeskond parvele. Seejärel jäädi ootama abi,» selgitas juhtivkorrakaitseametnik. 

Esialgu tekitas natuke segadust see, et merehädalised kutsusid välja lähedal olevaid laevu, kes suhtleksid vene keeles. Eesti merevalvekeskuse inimestel on vastav võimekus olemas ja selle peale võeti nendega ise ühendust. «Üritasime aru saada, mis on juhtunud. Selgus, et laeva kaks sektsiooni olid täitunud veega. Laev triivis ja olid ka tehnilised probleemid. Esialgse info kohaselt vajati pukseerimisabi. Tegelikkuses eskaleerusid sündmused seitsme minutiga nii palju, et siis oli tegemist juba päästesündmusega ja meeskonnal tuli laevalt evakueeruda,» kirjeldas Kohtla.

Kõik meremehed päästeti ja kellegi elu ohus ei ole. «Soome viidud meremehed said tõsisemalt kannatada, aga nende elu ohus ei tohiks olla,» lausus ta, lisades, et meeste täpsemaid vigastusi PPM kommenteerida ei oska.

Ilmastikutingimused olid saatuslikul ööl päris keerulised. Tuul puhus 15-20 m/s ja laine kõrgus oli 2,5-3 meetrit. «Lisaks ei olnud tegemist ka väga suure laevaga: räägime 21 meetrisest alusest. Sellise laeva jaoks oli see kindlasti päris karm ilm,» selgitas Marge Kohtla. 

Marge Kohtla / Foto: Remo Tõnismäe

Tegemist oli Soome majandusvööndiga, aga merepääste seisukohast Eesti päästepiirkonnaga. See oli ka põhjus, miks Eesti sündmuse lahendamist juhtis. Mere sügavus sündmuskohal varieerub 50-70 meetrini ja laevavrakki alles otsitakse. «Eesti ja Soome vastavad ametkonnad kindlasti selgitavad välja kõik olulised detailid ja sellest tehakse vastavad järeldused. See on kõigi huvides, et tulemused saabuksid võimalikult ruttu,» lubas mereturvalisuse grupi juht.

Koostöö Soomega sujus päästeoperatsioonil väga hästi. «Meie jaoks on kindlasti see oluline, et nägime edukat koostöövõimekust soomlastega. Me suudame jagada ülesandeid sündmuse raames ja võimalikult kiiresti hädalisi aidata. See ongi merepääste puhul kõige olulisem, et suudame kiirelt tegutseda ja päästa elusid,» sõnas ta. 

Praeguse info kohaselt ei juhtunud õnnetus Nord Stream gaasijuhtme vahetus läheduses. Tõenäoliselt ei kujutanud õnnetus juhtmele mingisugust ohtu. Edasi on oluline tuvastada, kas sündmuspaigas on keskkonnale reostusoht. «Teame, et merepinnal on diislikütuse laik, aga sellega ei ole meil suurt midagi teha. See hajub ise suhteliselt kiiresti ära ja tegelikult meil ei ole ka võimalik seda korjata,» nentis PPA juhtivkorrakaitseametnik Marge Kohtla.

Loe ja lisa kommentaare
SAATED
viimased
Varsti tulevad siia videod, ajakirjanikud juba tegutsevad