Kärla ja Elva vägilased – läbi raskuste tähtede poole

Karl Mihkel Eller
Copy
Ott Tänaku ja Martin Järveoja rõõmupäev: 27. oktoobril Kataloonia rallil saadud teine koht ja punktikatse võit kindlustasid meie rallipaarile kauaoodatud tiitli.
Ott Tänaku ja Martin Järveoja rõõmupäev: 27. oktoobril Kataloonia rallil saadud teine koht ja punktikatse võit kindlustasid meie rallipaarile kauaoodatud tiitli. Foto: REPORTER IMAGES/EPA

Värskelt on meeles Ott Tänaku ja Martin Järveoja võidujoovastus oktoobri lõpus toimunud Kataloonia rallilt, kus nad kindlustasid MM-tiitli. Kuidas nägi eestlaste aasta otsa kestnud ponnistus välja numbrite keeles?

13 MM-etapist tõusti poodiumile üheksal, neist omakorda kuuel korral kõrgeimale astmele. Läbi aegade on ühel hooajal rohkem võite teeninud vaid Sebastiénid – Loeb (11) ja Ogier (9). 2019. aastal teenisid Tänak ja Järveoja 263 punkti. Rohkem on suutnud vaid eelmainitud mehed – Ogier (290 punkti) ja Loeb (276).

Eestlaste eduks lähima jälitaja ees jäi 36 punkti. Sellest suurema vahega on tiitli võitnud mitu sõitjat, kuid neist suur osa eelmisel sajandil. Viimati võitis nii suure üleolekuga tiitli Ogier 2014. aastal.

Rallis loeb nii mees kui ka masin

Need numbrid tõestavad veel kord Tänaku ja Järveoja 2019. aastal saavutatu kaalu. Millal tekkis aga meestel endil teadmine, et 2019 võib tõesti olla aasta, kus tullakse esmakordselt maailmameistriteks?

Järveoja arvas, et selleks võis olla Saksamaa ralli esikoht augusti lõpus. «Seal tekkis esimest korda tunne, et võime MM-sarja võita. Aga autosport on tehnikaspordiala ja ainult enda tegemistest tihtipeale ei piisa, seal on muutuvaid asjaolusid nii palju,» meenutas Järveoja detsembri alguses Postimehe Arteris.

Olud muutusidki pingelisemaks järgmisel etapil septembris Türgis, kus Toyota elektroonikasüsteemi rikke tõttu jäädi esikümnest välja. «Meistritiitli nimel on raske võidelda, kui meil tekivad sellised probleemid,» sõnas Tänak toona.

See oli viimane tõrvatilk meepotis. Plaan sai täidetud üks etapp enne hooaja lõppu: Ott Tänakust sai 18. mees, kelle nimi graveeriti sõitjate maailmameistrite karikale.

Maailmameistritiitli võitmine oli Saaremaalt Kärlast pärit Tänakule unistus lapsest saati. MM-karjääri algusaastad kulgesid nagu Ameerika mägedel, kuid viimastel aastatel muutus lapsepõlveunistuse täideviimine reaalseks. Mis vahepealsetel aastatel muutus?

«Ilmselt kasvasin suureks,» arvas Tänak rahvusvahelise autoliidu (FIA) auhinnagalal. «Kogemused on rallis väga olulised. Pole nii, et asi on kohe käpas ja hakkadki võitma. Läheb vaja aega, tuleb õppida.»

«Alguses olin kindlasti rumal. Ma ei andnud endale piisavalt aega õppimiseks, ei hankinud kogemusi. Tulin ja tahtsin kohe võita. Rallis asjad nii ei käi. See tegi karuteene ja langesin suurest mängust välja,» meenutas Tänak esimesi samme MM-sarjas.

Vaheaastaks kujunenud 2013. aastal sõitis Tänak Eesti meistrivõistlustel, kus tema kõrval võttis koha sisse Karl Kruudaga MM-sarja karastuse saanud Martin Järveoja. Järgmisel hooajal taas MM-karusselliga liitudes vahetas saarlane taas kaardilugejat, kui alustas koostööd Raigo Mõlderiga. Neli aastat hiljem, 2017 pakkus Tänak võimalust Järveojale, nii algaski rallipaari teekond, mis kaks hooaega hiljem kulmineerus esimese MM-tiitliga.

Priit Pullerits uuris detsembri alguses Martin Järveojalt, kas võitu kaitsta on raskem kui esimest korda võita? «Oleme võitjad ainult nii kaua, kuni algab uus ralli. [...] Siis algab jälle kõik nullist. MM-sarjaga on samamoodi: jaanuarist algab kõik uuesti.»

2020. aastal hakkab maailma esirallipaar sõitma uues meeskonnas ja uue autoga. Hyundai võitis 2019. aastal esimese konstruktorite MM-tiitli ning uuel hooajal on nende eesmärk teenida auhinnakappi teisigi võitjakarikaid.

«Hyundail on tiitlite võitmiseks motivatsiooni. Inimesed on tahet täis, et endast parim anda. Pole kahtlustki, et olen heades kätes,» oli Tänaku arvamus uuest meeskonnast pärast esimesi testisõite.

«Tiimi vahetamine pole kindlasti lihtne ülesanne. Sisseelamiseks võib aega kuluda, aga arvan, et mul on MM-tiitli eest võitlemiseks vahendid olemas ja kindlasti on 2020. aasta eesmärk tiitel võita,» oli eestlane enesekindel.

Milleks on Tänak-Järveoja järgmistel hooaegadel võimelised? Kui kaua veel tipptasemel rallisõitmisega jätkatakse?

Sajad kiiruskatsed veel ees

Milleks on Tänak-Järveoja järgmistel hooaegadel võimelised? Kui kaua veel tipptasemel rallisõitmisega jätkatakse?

Mõlemad mehed on praegu 32-aastased. Meenutagem, et Sebastién Ogier oli oma seni viimase MM-tiitli võitmise ajal vaid kaks aastat vanem. Sebastién Loeb võitis rekordilise üheksanda tiitli, olles 38-aastane.

«Loebi üheksat tiitlit vast püüdma ei hakka,» ennustas Järveoja tulevikku. «Või kui Ott tahab püüda, siis võib seda mõne teise kaardilugejaga teha.»

Nali naljaks, kuid eespool toodud näidete põhjal võib ennustada, et lähiaastatel on Eesti ajalehtede esikaaned ja meediaväljaannete veebilehed meie parimate rallimeeste tegemistega täidetud.

Aga kas nendele külgedele võib tikkuda veel teinegi Eesti võidusõitja? 19-aastane vormelipiloot Jüri Vips on aasta-aastalt ennast madalamates vormelisarjades aina enam tõestanud ning kui kõik läheb plaani järgi, võib ta lähiaastatel tegusid tegema hakata vormel-1 sarjas.

«Jüri on F1-le lähedal. Keegi ei tea, mis tulevik toob,» vastas Ott Tänak Pariisis toimunud FIA auhindade galal rahvusvahelise meedia küsimusele, mida need eestlased küll joovad, et 1,4-miljonilise elanikkonnaga väikeriik suudab järjepidevalt autospordimaailma üllatada.

«Üks eestlane on autoralli maailmameister ja teine võistleb F1-sarjas.» Veel kümme aastat tagasi sellise mõtte avaldamine päädinuks arstliku kontrolliga. Lähiaastatel võivad mõlemad unistused reaalsuseks saada.

Oodatavasti on Eesti vormelilootusel Jüri Vipsil parimad sõidud veel sõitmata.
Oodatavasti on Eesti vormelilootusel Jüri Vipsil parimad sõidud veel sõitmata. Foto: Eero Vabamägi
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles