Ettevaatust! Kas uus petuskeem? Poola libatohtrid müüvad imeravimeid (3)

Jekaterina Minkova
, «Radari» toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Juba pikalt on turul palju erinevaid toidulisandeid ja muid tervise parandamiseks mõeldud tooteid. Kuid mis vahet on apteegis müügil oleval tootel mõne ajalehtedes või internetis müügil oleva toidulisandiga? «Radar» sai vihje, et üks rahvusvaheline firma HomeGlobal (B.P.O. Poland), mis asub Varssavis, pressib end teiste seas ka eestlastele agressiivse reklaamiga peale, müües nn imetooteid. Müügikonsultandid aga mängivad justkui tohtreid ja annavad patsientidele nõu. «Radar» sukelduski selle firma telgitagustesse, et mõista, kas tegemist on petuskeemiga või tõesti oskavad poolakad kõike ravida?

Suu kinni, muidu trahv 100 000 zlotti

Poola firma endine töötaja, nimetame teda Peetriks, ei soovinud oma näoga kaamera ette tulla. Selleks oli sada tuhat põhjust. Just nii palju poola zlotte peab maksma endine B.P.O. Poland (teine nimi - HomeGlobal) töötaja, kui räägib firmas toimuvast. Nimelt rikuks ta sellega konfidentsiaalsuslepingut. Seega toome teieni Peetri antud infot, mis saates esitab tegelikult teine isik. Mees leidis töökuulutuse sotsiaalvõrgustiku leheküljelt Linkedin, kust Poola firma HomeGlobal otsis müügikonsultanti. “Neil oli tööjõupuuduse probleem: eesti turg toimis väga hästi, eestikeelseid teenindajaid aga oli aga vähe,” räägib endine B.P.O. Poland müügikonsultant ning lisab, et kõnekeskusesse tööle saada oli väga lihtne.

Radar värbab ennast petutohtrina tööle

Kõnekeskuse firma kannab nime BPO Poland, töötajaid sinna värbab aga Home Global.

Selleks, et aru saada, kuidas suur rahvusvaheline firma tegelikult töötab, korraldasime eksperimendi ning kandideerisime ise Poola firmasse müügikonsultandiks. Meil vedas kuna samal ajal otsis ettevõte sotsiaalvõrgustikus Linkedin Eesti turu jaoks klienditeenindajat. Vaatamata sellele, et CV-sse jäi kogemata Kanal kahe e-posti aadress, sain ma juba järgmisel päeval telefonikõne. “Nad ei kontrolli midagi, tausta kontrolli ei tee ja endistele tööandjatele ei helista,” selgitab Peeter.

Teises voorus pidin läbima Eesti keele oskuse kontrolli. Eestlanna Maria küsib minult telefonikõnes lihtsaid küsimusi, näiteks kus mul reisida meeldib. Jutt kestab viis minutit ja test on läbitud. “Tegelikult, ma arvan, et sellest piisab. Siis teiega võetakse ühendust,” ütleb eestlanna.

Nüüd aga esimene töövestlus HomeGlobal personali osakonnas töötava Ewaga. Firma esindaja soovib eelkõige veenduda selles, et inimene on sümpaatne, oskab kuulata ja käituda. “Tundus, et see oli pigem formaalsus,” jagab oma töövestluse kogemust Home Global personaliosakonna esindajaga poola firma endine töötaja Peeter, kellele pärast vestlust järgmisel päeval tehti tööpakkumine. Rääkides Radariga poola firma esindaja Ewa andis mõista, et kliente müügikonsultandile jagub alati ning kui klient kõhkleb erinevate toodete valimisel, millest üks maksab näiteks 100-ja teine 400 eurot, tuleks soovitada kallimat. “Sulle antakse ette toodete tabel ja sa peadki need tooted maha müüma,” räägib Peeter firma poliitikast ning lisab, et üldreeglina müüakse ikka kallim toode.

Järgmises voorus Radar vestles Balti maade töötajate juhi, Leedust pärit Alinaga. Selgus, et see firma müüb päris palju toidulisandeid ning muid tooteid, mis peaksid justkui inimeste elu lihtsamaks tegema. Igale kliendile kulutakse vaid mõned minutid. See tähendab, et ühel eesti müügispetsialistil on päevas ligi 70 telefonikõne. Müüakse preparaate näiteks kaalu langetamiseks, potentsi tõstmiseks, liigeste-, lihaste-ja kuseteede probleemi lahendamiseks. Aga ka erinevaid seadmeid. “Kui oled näinud igasuguseid imelikke reklaame internetist, näiteks, suurenda oma penist 5 sm võrra, ja imestanud, kes üldse sellise asja klõpsaks? Klõpsatakse ja väga palju,” räägib kõnekeskuse endine töötaja.

Poola kõnekeskuse endine müügikonsultant: “Klientidele ei tohtinud firma nime öelda”

Radarile on teada 12 toodet, mida B.P.O. Polandi kaudu tellida saab. Nendest kahega - Flexa Plus ning Kankusta Duo on Veterinaar- ja Toiduamet kokku puutunud. “Nende kohta me oleme ennem kaebusi saanud aga teised olid meie jaoks uued,” räägib VTA Toiduosakonna peaspetsialist Airika Salumets.

Mõned ostjad on Tarbijakaitseametisse pöördunud. “Peamine mure on see, et nad on saanud toote küll kätte, aga nad ei soovi seda ja küsivad võimaluse kuidas selle tagastada saaks,” räägib Tarbijakaitseameti kommunikatsiooniekspert Pille Kalda. Mõnedel juhtudel on õnnestunud saada ka raha tagasi, teistel mitte. Ettevõte ei reageerinud või kliendil polnud kusagile kirjutada. “Inimesel tekib kõige suurem tupik seis siis kui ta on tellinud selle toote, maksnud sellisel viisil, et maksab sularahas kullerile, kuller võtab selle raha, tal ei jää ühtegi dokumenti, et kes on see tegelik müüja,” selgitab Tarbijakaitse ning lisab, et sellisel olukorral ametisse pöördumine ei too tulemust.

“Klientidele ei tohtinud firma nime öelda,” räägib poola kõnekeskuse endine müügikonsultant Peeter. “Kui helistasid neile, siis tuli öelda: “Tere, helistan tellimiskeskusest. Sooviksin seda Kankusta Duot teile selgitada,” selgitab ta.

Ka Veterinaar- ja Toiduamet müügikeskuse kontakteerudes ei saanud ettevõtte aadressi infot kätte. Amet siiamaani ootab B.P.O. Polandi kirja. Tarbijakaitseamet väidab, et tegemist on petuskeemiga. “Meie teada, helistaja ja tegelik müüja ei ole samad ettevõtted ja nad ei ole isegi registreeritud samasse riiki,” räägib ameti esindaja. Küsisin kuhu firmad on registreeritud. “See, kes müüb asub lepingute järgi tegelikult väljaspool EL. Tihti on asukohaks näiteks Panama või mõned muud eksootilised riigid,” vastab Pille Kalda.

Pettus on peidus ka toodete reklaamis

Üht ja sama toodete reklaami võib leida sama nimega leheküljel, aga erinevates keeltes. Ning siin tekivadki vead. Näiteks, ühel leheküljel, kus toote kasutaja saab anda tagasiside, kirjutab 38-aastane Tarmo, et pärast preparaadi võtmist kaotab ta iga nädal 3-4 kilot. Kuid juba järgmisel leheküljel näeme sama tegelase pilti, kuid siin on ta juba muutunud 23-aastaseks Voitsekiks Poolast. Samad lood on nö kõrgharitud professoritega, kes soovitavad artiklides teatud toodet. Üht artiklis oleva professorit tegelikus elus ei eksisteeri. Nimi on varastatud, pilt aga ostetud fotode andmebaasist. Teisisõnu, poola firma, B.P.O.Poland või Home Global, tegelebki inimeste petmisega.

Endine müügikonsultant: “Sa annad inimestele mõista, et nad justkui meditsiinitöötajaga räägiksid”

“Vanem proua põieprobleemidele kaebas, müüsin talle midagi, millest ta reklaamis luges. Kaebas, et arsti juurde järjekord on liiga pikk, valus on ja ainukene lootus ongi meie peale,” räägib poola kõnekeskuse endine töötaja Peeter. “Sa annad inimestele mõista, et oled Eestis,” lisab ta.

Ka mina uurisin oma töövestlusel, kuidas käituda, kui inimene räägib oma tervisehäiretest ja kus ikkagi jookseb see piir, et peaks vestluse lõpetama ning inimese arsti juurde suunama. Vastuseks sain, et inimese peaks arsti juurde suunama küll, kuid müügikõne sellega ei lõppe. Sest äkki inimene vajab ikkagi mingisugust muud preparaati. “Alati räägitakse seda juttu, et jah, loomulikult, kontakteerugu arstiga. Aga see on pigem “vaata ise”,” räägib Peeter.

“Mis näiteks kaalualandustoodete puhul on probleemiks, et kasutatakse raviaineid, aga seda ei tooda märgistusel välja, kas see on see, mis tõepoolest aitab siis nö kaalu alandada, aga kuna ta on raviaine, siis tal on ka ohtlikud kõrvalmõjud. Tegelikult on see ohtlik,” räägib Veterinaar- ja Toiduamet.

Imetoodete tellimise eksperiment

Radar tellib erektsiooni parandavaid tablette. Legendi järgi on meie tellijal peale isikliku elu ka südameprobleemid. Poola kõnekeskuse müügikonsultant küsib tellija käest, kas on mees preparaati varem kasutanud ning saab eitava vastuse. “Ütleme nii, et tagasiside on meeste poolt väga hea. Panete põhimõtteliselt akku laadima seina, tuli läheb roheliseks, patareid täis ja hoiab tagantjärgi neid näited väga head,” teeb preparaadi mõju selgeks konsultant. Tablette tuleb võtta kolm kuud.

Tellija tunnistab, et mehel on südame probleeme varem olnud. Poola firma müügikonsultant ei näe selle muret. “Selles mõttes vatunäidustusi ei ole. Justnimelt on looduslikud asjad siin pandud ja vastunäitusi ei ole. Võib võtta,” väidab poola firma töötaja. Kõnekeskuse töötajat ei peatanud ka see, et Radari variisik hakkas mainima, et temal oli südamehäired, ta on varem nitroglütseriini tarvitanud. “Ei sega, ärge muretsege. Ei kahjusta. Kui ta midagi halba teeks, siis ei oleks seda EL-s litsentsi saanud jne,” väidab poola kõnekeskuse “tervise ekspert”.

“Ma olen ka kuulnud, et tegelikult telefoni müügis kasutatakse sellist argumenti, et neil on olemas üleeuroopaline turustamisluba. Tegelikult, sellist luba ei ole olemas,” räägib VTA Toiduosakonna peaspetsialist Airika Salumets.

B.P.O. Poland aga jätkub toidulisandi reklaami. “Tema(toidulisandi) peamine ülesanne - potentsi ravida justnimelt. Ta teeb seda potentsi paremaks. Nii et mehed on rahul. Küll näete, et teil lähevad asjad paremaks,” räägib konsultant.

Kolm sellist pudelikest potentsi tõstmise imeravimiga maksvat praegu ainult  101 eurot. Kuid meie sõber ei soovi seda praegu osta, sest pensionist hetkel ei jagu. Kuid ka pensiooni päevast on poola firma müügikonsultandid teadlikud. “Iseenesest pensioni päev oli muidu vist eile,” muigab konsultant. Kui jutt aga läks toote tagastamisele, siis aadresi ei nimetatud. Viidati vaid telefonile või emailile. “Ma arvan, et ikkagi ei ole see tagastamine teema, sest mehed on rahul, miks teil peaks vastupidi minema. Ta töötab. Tehke üht kuu, see asi on väga hea tulemuse andnud,” räägib poola kõnekeskuse töötaja.

Kui ettevõte asub väljaspool Euroopa Liidust, siis tõepoolest, Tarbijakaitseamet ei saagi tarbijat kaitsta. “Need ongi sellised perspektiivitu juhtumid, mis pool tuleb lihtsalt loota, et inimesed ei paneks sinna sellised summasid alla, et kui nad seda summat hiljem tagasi ei saa,” tunnistab Pille Kalda.

Petureklaamid ka ajalehtedes

Kõige kurvem on see, et sarnaseid kahtlaseid tooteid reklaamitakse erinevates eesti ajalehtedes ja ajakirjades. Radar leidis mõned artiklid sarnastest toodetest, kuid toodete nimesid neis kirjas polnud. Tarbijakaitseametil on osade meedia väljaannete suhtes käimas menetlused. Praegu need on pooleli ning komentaari ei saa. “Tegemist on reklaami avalikustaja, kes tegelikult samamoodi vastutab selle reklaami sisu eest,” räägib Tarbijakaitseameti esindaja.

Samal ajal kui pensionärid ostavad oma viimase raha eest imetooteid, saavad arsti etendavad BPO konsultandid nende arvelt korralikku palka - 1 500 kuni 2 000 eurot kuus.

Radar sellesse firmasse loomulikult tööle ei läinud ning ühtegi lepingut ei allkirjastanud. Loo moraal on see, et sellistesse kõnekeskustesse helistavad tõsiste tervisemuredega inimesed. Neile määritakse pähe niinimetatud imetooteid, mis neid aga ei aita. Inimesed raiskavad nii oma raha kui väärtuslikku aega. Tervise parandamiseks tuleb ikka esmalt arsti poole pöörduda.

Kommentaarid (3)
Copy

Märksõnad

Tagasi üles