Kaks tüdrukut ehitasid mere äärde salapärase maja

Kirke Ert
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Umbes aasta tagasi hakati muusikaringkondades sosistama, et Saaremaale Triigi sadamasse ehitatakse midagi suurejoonelist. Ettevõtmise taga olevat lauljatar Hannaliisa Uusma ja tema sõbranna Teele Vares. Peaaegu aasta hiljem on põhjust kõlaval häälel kuulutada, et salapärane ehitis, Triigi Filharmoonia ehk mereäärne pilkupüüdev saal, on valmis. Juba leidnud ka äramärkimist aasta puitehitise konkursil ja tunnistatud Leisi valla aasta teoks. 

«Me ei ole ennast reklaaminud üsna teadlikult. Eelmisel aastal oli kõik lahtine, me ei teadnud täpselt, mis hakkab saama. Mulle on ka loomupärane alati mingi defitsiidi loomine. Pigem teen ja vaatan, kuidas hakkab minema, ja siis äkki see kostab,» muigab nüüdseks valminud Triigi Filharmoonia üks perenaistest Hannaliisa Uusma. «Ongi kostnud, sest inimesed on juba meie juurde tee leidnud.»

Triigi Filharmoonia on teisisõnu eksperimentaalne teatri- ja muusikalava, mis on eelolevast talvest kasutusel ka väikejahtide ja kalapaatide kuurina – ikka selleks, et hoone oleks keskkonna ja sadama olmega harmoonilises kooskõlas.

Kõik sai alguse praegugi päevakohasest halvast Eestimaa ilmast. Suvesaarlane Uusma ja tema lähim võitluskaaslane Teele Vares on juba mitu suve pidanud Triigi sadamas suvekohvikut. Esimestel aastatel rentnikena, nüüd juba omanikena. Looduslikus paradiisis asuv suvekohvik Agar-Agar tõi üha enam külastajaid, kohvile ja koogile lisaks pakkus lahke pererahvas sõprade abil ka muusikalisi vahepalu ning näidati kino. 

«Oleme aastaid oma väikese loometiimiga, kuhu kuuluvad veel Jarek Kasar, Vaiko Eplik, Jaan Pehk ja Henrik Kalmet, suviti ennast siin n-ö välja elanud. Reklaami ei teinud, aga publikut kogunes ootamatult sadades. Kui muidu oli ilm täiuslik, siis ürituste päevadel tulid Hiiumaa poolt kõik pilved, mis tulla said, ja läks ka rajuks,» räägib Uusma, kuidas hakkasid tekkima filharmoonia ehitamise mõtted.

Kaua sa ikka tugeva tuulega rajuilmas naabritelt laenatud sõjaväetelki üles viitsid panna. «Ütleme siis nii, et Eestis ongi suuresti halb ilm ja seetõttu otsustasime ehitada multifunktsionaalse hoone, mis kaitseks halva ilma eest ning mida on vajaduse korral võimalik ära unustada. Ilusa ilma korral toimetame selles tohutult ilusas ja inspireerivas looduses.»

Juhuslikult on sõbrannade naabrid noored arhitektid Riin Kersalu ja Mihkel Meriste, kes lõpetanud Eesti Kunstiakadeemia arhitektuuriteaduskonnas arhitektuuri ja linnaplaneerimise eriala ning töötavad praegu arhitektidena Kersalu Projektbüroos ja arhitektuuribüroos 3+1.

Tragid ettevõtjad Teele Vares (vasakul) ja Hannaliisa Uusma.
Tragid ettevõtjad Teele Vares (vasakul) ja Hannaliisa Uusma. Foto: Eero Vabamägi

Kersalu ja Meriste haarasid lõkke ääres arutatust kinni ning lubasid midagi paberile panna. Idee aluseks ikka imeilus mereäärne keskkond, kuhu on ilmastiku tõttu vaja midagi pea kohale. Väga suurejoonelisi plaane polnud, kõik pidi olema võimalikult lihtne.

«Triigi sadama maaliline asukoht oli hoone sünnil kindlasti rohkem inspireeriv kui piirav tegur. Samas tuli kindlasti arvestada keerukate ilmatingimustega, mis on mere ääres tunduvalt karmimad kui sisemaal,» räägivad arhitektid.

«Triigi lava peamine eesmärk oligi pakkuda piirkonnale uusi ruumilisi võimalusi, et taastada seal kunagi pulbitsenud elu. Ühelt poolt annab ehitis ürituste ajal inimestele peavarju, kuid samal ajal mõjub ka huvipakkuva maamärgina, mis aitab kohale uut identiteeti luua.»

Väliselt meenutab hoone mõnd mereelukat või trilobiiti, mille kivistisi võib Saaremaa randadelt leida, kuid ka rannale tagurpidi pööratud laeva. Tinglikult võib hoone jagada kolmeks: mere poole suunatud kõlakoda moodustab pea, keskne liimpuitraamidest publiku ala skeleti ning pisike abiruum saba. Ehitise maht on astmeliselt liigendatud, mis annab hoonele mängulisema vormi ning teeb mahult inimmõõdulisemaks. Samas on liigendatus hea ka akustikale.

«Materjalina domineerib puit, mis sobitub hästi kohaliku keskkonnaga ning samal ajal loob ka hubasema siseruumi. Hoone vormi rõhutamiseks kasutasime õhulist PVC-kangast, mis lubaks puidul paremini esile tulla ning annaks võimaluse valgusel seintest läbi kumada. Seega pole päevastel üritustel tarvis lisavalgustust ning seest valgustatud hoone püüab pilke ka õhtuhämaruses. Kangast seinu on võimalik ka üles rullida, et ilusa ilma korral ehitist avatud varjualusena kasutada.»

Triigi Filharmoonia materjalina domineerib puit.
Triigi Filharmoonia materjalina domineerib puit. Foto: Eero Vabamägi

Funktsionaalses mõttes tundus Kersalule ja Meristele kõige mõistlikum kasutada ümarat plaanilahendust. «See lubaks ehitist võimalikult paljudel viisidel kasutada ja ümber organiseerida. Peale kontsertide on ruum ideaalne teatrietendusteks, näitusteks, seminarideks, privaatseteks üritusteks jne.»

Hoone otstesse jäävad musta laudisega kaetud mahud, mis jäigastavad keskset skeletti. Rannapoolne külg on lahendatud klaasfassaadina, sobides hästi lava asukohaks, kus esinejate selja taha jääb maaliline merevaade. Põhjaküljena ei teki probleeme silmapaistva päikesega, samas on suveõhtutel võimalik sealt päikeseloojangut nautida. Vastaskülge jääv maht on hästi kasutatav sissepääsu ja piletimüügi alana, kuid vajaduse korral võib selle ka ülejäänud ehitisest eraldada ning kasutada panipaigana.

Arhitektid tõid kavandi Uusmale ja Varesele päeval, mil EASi rahataotluse tähtajani oli jäänud kaks nädalat. «Meil oli teadmine, mida tahame, ja olime oma mõtetega pikalt mänginud. Rahastuse peale polnud muidugi mõelnud. Saime aru, et need mõtted tuleb nüüd projektiks kirjutada. Kõik sündis välgukiirusel,» meenutab Vares.

EAS määras toetussummaks 32 000 eurot, mis tundus noortele daamidele üüratu. «Jooksvalt selgus muidugi, et see moodustab vaid kolmandiku summast, mida meil tegelikult vaja läheb,» naerab Vares.

Pool aastat olid hakkajatel daamidel rängad 16-tunnised tööpäevad, mil otsiti kõikjalt lisarahastust. «Erasponsorite leidmine oli raske. Pöördusime esimesena nende poole, kellel Saaremaaga side või kes kohalikud. Kuna meie sisuline pool ja visuaalne idee olid nii selged ja kaunid, rääkimata rohketest ideedest, siis leidsime suure töö tulemusena need lahked rahastajad,» ütles Uusma.

Kolme kuu asemel kulus ehitamiseks kümme kuud.
Kolme kuu asemel kulus ehitamiseks kümme kuud. Foto: Eero Vabamägi

Alguses plaaniti hoone valmis saada kolme kuuga. Mais alustati pinnase ettevalmistamist (seda tõsteti poolteist meetrit) ja hakati ka ehitama. Hulljulge plaan saada hoone valmis juuli lõpuks paraku ei realiseerunud, kuid see ei heidutanud tüdrukuid.

«Oli paremaid ja halvemaid aegu ning küllaga tagasilööke. Ikka kolm sammu edasi ja siis kohe kaks tagasi, nii kui arve kokku lugema hakkasime. Ehituse käigus selgusid tõsiasjad, mida veel on vaja ja kui palju see kallimaks läheb. Aga üks meist säilitas ikka rahuliku meele,» meenutab Vares. «Tasakaalustasime teineteist,» lisab Uusma. «Kuna ajasime seda asja kahekesi ja lisatoeta, tunneme selle hoone iga pindu ja kruvi. Iga pind ja kruvi on välja aetud vere maitsega ning ise sünnitatud.»

Kuigi oma ideed teostati peamiselt kahekesi, tundsid noored naised igal sammul kohalike toetust. Ka vald toetas ettevõtmist, ent see tuli välja teenida. «Vallale nähti filharmoonias lisaväärtust, aga see ei ole iseenesestmõistetav. Nende poole pöördudes olime teinud suure töö ja läksime kindla visiooniga, mis oli ilmselt piisavalt nakatav. Kohalike puhul on lahe see, et kõik tulevad siia, ka vanemad inimesed, kes pole enda sõnul aastaid sadamas käinud, sest siia pole lihtsalt asja olnud,» rõõmustab Uusma. Tööd on palju ja seetõttu on tuumikuga liitunud nüüd ka multifunktsionaalne projektijuht Lisete Velt.

Triigi Filharmoonia meenutab näiteks kummuli keeratud paati või trilobiiti.
Triigi Filharmoonia meenutab näiteks kummuli keeratud paati või trilobiiti. Foto: Eero Vabamägi

Esimene avamispidu peeti küll ehitusplatsil, aga raskustest ja tagasilöökidest hoolimata kulus ideest teostuseni vaid uskumatud kümme kuud.

Praegu käib Triigi Filharmoonias veel viimane viimistlus. Suve ootavasse tühjalt seisvasse hoonesse tuuakse uue hooaja hakul ka riigi ja Tool & Tooli toetusel soetatud kuni 250 tooli. «See on hästi suur asi, sest möödunud suvel otsisime küla pealt pinke kokku, laenasime neid kohalikelt ja tassisime ise siia. See edasi-tagasi tassimine oli päris raske. Oma toolide hankimine on väljakutse, sest rabe pinnas nõuab oma,» selgitab Uusma.  

Uus hooaeg algab enne jaanipäeva, mil avatakse suvekohvik Agar-Agar. Kontserttegevuse avapauk on juuni viimastel päevadel, mil Triigi Filharmoonias esineb Kristjan Randalu oma soolokavaga.

«Tassime selleks siia üle mere Hiiumaalt kontsertklaveri, sest Saaremaal sellist polegi,» on Uusma tänulik naabersaarelt klaveri loovutavale tundmatuks jääda soovivale kunstimetseenile.

Triigi Filharmoonia sihtgruppi ei oska ega tahagi Vares ja Uusma välja tuua, küll aga teavad nad, et toovad inimesteni uut hingamist ning on oma tegemistes värsked.

«Publiku ampluaa on äärmiselt lai, me ei ole seda määratlenud ja see mulle isiklikult meeldibki. Mingi arusaam oma publikust meil muidugi on, sest inimesega käib ikka kaasas teatav esteetiline atmosfäär,» arutleb Uusma.

«Ma liigun isegi mingit rada pidi, lähtun sellest, mida mulle meeldib teha, millist muusikat ma armastan kuulata ja siia tahaksin. Selles osas on mingisugune esteetiline raam. Kui meenutame esimese hooaja tormis ja elektrita avamispidu ehitusplatsil improvisatsioonilise muusikaliga, mis oli eksperimentaalne ja sürrealistlik ettevõtmine, siis oli publik sellegipoolest kui läbilõige ühiskonnast. Ja inimesi oli siin sadu.»  

Aga kui leidub neid, kes sooviksid ise Triigi Filharmooniat esinejana kasutada? «Me oleme inspireerivatele loomingulistele tuultele väga avatud. Meil on siin niikuinii tuuline, kuid lisatuuli võib ikka tulla. See hooaeg on sisuliselt poolelt suhteliselt täis planeeritud juba praegu. Aga ega järgmine suvi ole enam kaugel.»

**

Triigi Filharmoonia

Eksperimentaalne teatri- ja kontserdilava Saaremaal Leisi vallas Triigi sadamas

Arhitektid Riin Kersalu ja Mihkel Meriste

Avati 2016. aasta suvel

Ära märgitud konkursil «Aasta puitehitis 2016»

Leisi aasta tegu 2016

**

«Aasta puitehitise» konkurss 2016  

14. korda toimunud konkursi 2016. aasta võitjaks kuulutati Arcwoodi tehasekompleks Põlvas. Žürii hinnangul on seal oskuslikult kasutatud ettevõtte peamist tootmismaterjali, liimpuitu.

Peale peaauhinna anti üle kaheksa eriauhinda.

Ära märgiti Triigi Filharmoonia. Žürii tunnustas kogukondliku koostöö eest, mille tulemuseks on kvaliteetne avalik ruum. Lisaks on hoonel põnev vormikeel, mida kannavad erikujulised liimpuidust talad ning mille vahel on nutikalt kasutatud PVC-kangast kaitsmaks hoones viibijaid ilmastikuolude eest.

**

Triigi Filharmoonia hooaja programm

30.06 Triigi Filharmoonia avanemine: Kristjan Randalu soolokontsert. Algus kell 20.00

07.07 Raadio Ööülikooli avalik salvestus. Lektorid Ene-Liis Semper ja Kristjan Lepik. Algus kell 21.00. Sissepääs prii

13.07, 14.07, 15.07, 16.07 Kohalik algatus Triigi Filharmoonias: tantsulavastus «Saare äratus». Algus kell 21.00

29.07 Triigi Filharmoonia kontsert: Maria Faust trio. Algus kell 21.00

05.08 Triigi Filharmoonia kontsert: ÕHMOVID (Kasar/Eplik). Algus kell 21.00

Jarek Kasar ja Vaiko Eplik laulavad enda ja oma sõprade laule erikavas «ÕHMOVID»

Pärast 11 aastat kestnud sõprust on aeg kõike meenutada, teha kokkuvõtteid, anda hinnang ja muidugi laulda, laulda, laulda...

Kavas: Eplik, Kasar, Pehk, Laasner, Sheripov, Juhkental, Grünberg, Sibul...

02.08 Kuplee (Kasar/Ruitlane). Esietendus. Algus kell 21.00

2017. aasta Triigi Filharmoonia algupärand, teatraalne ja elegantne, praeguseks veidi tolmunud žanr, sest vajalikul tasemel tekstikirjutajaid, nagu endisaegsed kupleetipud Olaf Kopvillem või Juhan Viiding, pole kusagilt võtta. Nüüd saab see paigalseis lõpuks murtud, valmimas on poolteise tunni jagu täiesti pöörast ja värsket kraami. Iga nalja taga võib oodata veidi mõruvõitu pilli, teemad ja satiir on tänapäevased ning elulised, viited, vihjed ja nii mõnedki tüübid, kellest lauludes eri põhjustel juttu tuleb, siiraks eestlaslikuks kahjurõõmuks äratuntavad. 

3.08 Kuplee (Kasar/Ruitlane). Algus kell 21.00

6.08 Kuplee (Kasar/Ruitlane). Algus kell 21.00

9.08 Külalisetendus Triigi Filharmoonias: «Kuidas ma koera sõin», VAT Teater. Algus kell 20.00 (Autor Jevgeni Griškovets, tõlkija Jaan Ross, lavastaja Margo Teder, valguskunstnik Triin Hook, kunstnik Pille Kose, näitleja: Lauri Saatpalu)

10.08 Külalisetendus Triigi Filharmoonias: «Kuidas ma koera sõin», VAT Teater. Algus kell 20.00

16.08 Kuplee (Kasar/Ruitlane). Algus kell 21.00

17.08 Kuplee (Kasar/Ruitlane). Algus kell 21.00

Lisainfo: TriigiFilharmoonia

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles